به گزارش ایسنا، مهدی کوچکزاده به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری در جلسه علنی نوبت صبح امروز(چهارشنبه) با قدردانی از مردم برای برگزاری انتخابات باشکوه و حماسی علیرغم خواست بیگنانگان و دشمنان گفت: حضور مردم حاکی از احساس مسئولیت عمیق نسبت به دستاوردهای شهیدان و عدالت از یک طرف و دغدغهمندی نسبت به آیندهشان را نشان میدهد.
وی همچنین برای رئیس جمهور برای انجام مسئولیت خطیری که طبق قانون اساسی به حسب سوگندشان برعهدهاش نهاده شده، آرزوی توفیق کرد.
وی با اشاره به یکی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اعتدال جز از طریق عمل به اسلام ناب محمدی حکم میکند، چیزی که اثبات قضایی دارد، مادام که ثابت نشده، اگر راست هم باشد گفته نشود، گفت: امام (ره) نیز در سخنانی خطاب به نمایندگان فرموده است که حسب مضامین شرعی اگر کسی مطلع باشد که یک نفر مشخص خلاف کرده و متجاوز به فسق نباشد، افشای آن فسخ مخالف شرع است و اگر در ادارات و جایی دیگر کسی مرتکب گناهی شد، نباید در ملاء عام افشا نمود بلکه باید به محاکم صالحه و مقامات ذیربط اطلاع داد تا جلوگیری و مجازات شود.
کوچکزاده ادامه داد: براساس این دو فرمایش، بنده به جزییات و مصادیق وارد نمیشوم.
وی با اشاره به سوابق پورمحمدی گفت: آقای پورمحمدی طی سالهای بعد از جنگ یعنی در زمان سازندگی قائممقام وزیر اطلاعات بود. ایشان در سه سال اول دولت نهم مسئولیت وزارت کشور و طی پنج سال اخیر ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشته است.
وی افزود: بنده برای وزارت کشور در دولت آقای احمدینژاد به آقای پورمحمدی رای مثبت ندادم شاید در این دوره و به احتمال کم نظرم بعد از طرح موضوعات عوض شود. اکنون نیز رای منفی من به ایشان حاصل عملکرد آقای پورمحمدی بدون ورود به جزییات و مصادیق است.
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه انتقاداتش نسبت به پورمحمدی ناظر به عملکرد وی و نه شخصیتش است، گفت: آقای پورمحمدی، شما زمانی قائم مقام وزارت اطلاعات بودهاید که گستردهترین فعالیت اقتصادی توسط این وزارتخانه در این دوره انجام شده است به طوری که آقای ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون در مهرماه سال 86 با ماهنامه صبح در این باره اظهاراتی را مطرح کرد.
کوچکزاده ادامه داد: آقای ربیعی در این رابطه گفته است که در این دوران برخی از مسائلی که قبیح و ضدارزش بودند، آرام آرام حالت قبح و ضد ارزشی خود را از دست داد. حتی یکسری آیات و احادیث نیز داشتیم که متعلق به زمانهای گذشته تلقی شد و در این دوره جامعه شاهد ظهور پدیدهای بود که مقام معظم رهبری با تعبیری چون طبقه جدید و مرفه و ثروتهای بادآورده از آن یاد کرده است.
وی اضافه کرد: این دوره همان دورهای است که دعوتهای افراطی نظیر دعوت مردم به نمازجمعه تبدیل به مانور تجمل انجام شده است. مسئول این دوره را وزیر دیگر این کابینه یعنی آقای علوی که ایشان هم یک روحانی است جوشش چشمههای پرفیض میداند.
وی خطاب به پورمحمدی گفت: شما قائم مقام وزارت اطلاعات در این دوره بودید که باز آقای ربیعی در توصیف آن میگوید که در این دوران در مدیران باورهای جدیدی به وجود آمد. یادم است برای خرید میوه رفته بودم دیدم ساعت 10 صبح یک وزیر با لباس گرمکن و با سه اتومبیل بیتالمال و با چند محافظ و وسایل تنیس از ورزش برمیگشت.
وی خطاب مجددا به پورمحمدی گفت: شما در راستای جلوگیری از این رفتارهای نابودکننده عدالت و زمینهساز افراط چه کردید؟
وی گفت: در همین دوران است که رهبر معظم انقلاب بیاناتی را فرمودند. مقام معظم رهبری بارها از گرایش به تجمل و رفاهطلبی و اشرافیگری مسوولان فریاد زدند. برای مثال ایشان در 23 مرداد سال 70 در دیدار با مسئولان که شما هم جزو آن بودید، فرمودند که من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلاب هستیم اما حالا مثل خانه اشراف خانه درست میکنید، مثل خانواده اشراف در خیابانها حرکت میکنید. مگر اشراف چگونه بودهاند؟ چون آنها ریششان را تراشیده بودند ولی ما ریش گذاشتهایم همین کافی است؟ در جامعه اسلامی ممکن است قدرت به وجود آید. این چه وضعی است که همینطور بیحساب و کتاب جلوی هر وزارتخانه و ادارهای دهها ماشین لوکس و مدل بالا به رنگهای گوناگون متعلق به مسوولان به چشم میخورد. به حد ضرورت اکتفا کنید، اندازه نگه دارید چون مردم رودربایستی ندارند.
این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: خدا با کسی رودربایستی ندارد. مگر خدا با من و شما و یا نام جمهوری اسلامی قوم و خویشی دارد. من و شما هستیم که باید معین کنیم این جمهوری اسلامی است یا نیست؟ این هم در رفتار ما مشخص میشود.
کوچکزاده خطاب به پورمحمدی گفت: شما در راستای تحقق این خواست رهبری یعنی جلوگیری از اشرافیگری مدیران که ادامه اینچنینی و افسارگسیخته آن موجب شکلگیری جریانهای افراطی و در نهایت صدمه به نظام مقدس جمهوری اسلامی میشود، چه اقدامی انجام دادید؟ آیا شما خدای ناخواسته همراه این موج اشرافیگری شدید؟ اسناد و مدارک موجود خلاف این را نشان میدهد.
وی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی شما مکررا در اظهارات خود گفتهاید که جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده و خواهان اعتدال است. این حرف حقی است ولی خدا کند که از آن اراده باطلی نشود.
نماینده مردم تهران ادامه داد: با استناد به یک نظریه صحیح و علمی به وزیر پیشنهادی رییس جمهوری یعنی آقای ربیعی آن زمان که انقلابیتر بود، موضوعی را مطرح کنم. ایشان گفته که اگر در جامعه افراط مشاهده میشود، یکی از دلایل عمده و بلکه اصلیترین دلیل آن به تنگ آمدن از بیعدالتی است.
کوچکزاده خطاب به آیتالله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به عنوان فردی که پورمحمدی را به عنوان وزیر دادگستری به رئیس جمهور معرفی کرده است، گفت: کسی که در دوران اوجگیری بیتوجهی به عدالت اجتماعی به عنوان زمینهسازی بسیاری از حرکتهای افراطی، قائم مقام وزیر اطلاعات بوده و در دوران وزارت کشور و سازمان بازرسی عملکردش حاکی از بیتوجهی به اصلیترین مقوله حفظ نظام یعنی عدالت است، نمیتواند وزیری خوب برای کابینه ضد افراط و خواهان اعتدال باشد.
وی با بیان اینکه بسیاری از افراطها زاییده بیعدالتی است، گفت: به این افراطها هر نامی که میخواهید بگذارید همچون جنبش اصلاحات یا سبز، فتنه، انحراف و یا حرکت افراطی در حرم امام (ره)، حرم حضرت معصومه (س) و یا امام رضا (ع). بدانید بیعدالتی به افراط میانجامد. مردم که طبق فطرتشان بیمار نیستند که حرکت افراطی کنند.
کوچکزاده مجددا خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای ربیعی آن وقتها که به خاطر آزردگی از بیعدالتی، افراطی نشده بود، گفته است بحثی به عنوان تئوری عدالت در حقوق دستمزد مطرح است که میگوید هرکسی دادهها و ستادههای خودش به یک سیستم را با دادهها و ستادههای دیگران مقایسه کند، اگر احساس عدالت نکرد یا وفاداری خود را نسبت به آن سیستم از میدهد یا در آن سیستم تخریب میکند و یا در آن سیستم منزوی میشود که تخریب در سازمان جزو افراطگری چه نامی دارد.
وی افزود: ما نامهایی چون اصلاحات، سبز، انحراف را برای افراطگری استفاده میکنیم ولی اسم افراط در دورانهای مختلف فرق میکند. البته گاهی اوقات این نامها را خود افراطیون درست میکنند. در همین رابطه آقای ربیعی میگوید، نیروها میبینند که جوانیشان را برای نظام گذاشتند، شهید دادهاند...
تعدادی از نمایندگان در واکنش به صحبتهای کوچکزاده قصد بیان تذکر را داشتند.
با وجودی که کوچکزاده به حرفهای خود ادامه میداد، ولی لاریجانی صحبتهای او را قطع کرد و گفت: آقای کوچکزاده شما قرار است راجع به وزیر دادگستری صحبت کنید.
رئیس مجلس ادامه داد: آقای کوچکزاده اگر قرار بود شما راجع به کلیات دولت صحبت کنید، میتوانستید همه این حرفها را در مقام مخالفت بیان بفرمایید. ولی اکنون در مورد مخالفت وزیر دادگستری صحبت کنید ولی شما راجع به وزیر دیگری مسائلی را مطرح میکنید و از آقای ربیعی نام میبرید که این اشکال دارد.
کوچکزاده در واکنش به این صحبت لاریجانی گفت که من از یک فرد انقلابی این دولت برای بیان سخنانم شاهد آوردهام.
با وجود این تذکر رئیس مجلس شورای اسلامی به کوچکزاده، این نماینده مجلس گفت که اگر قرار است من آقای پورمحمدی را نقد کنم باید از گذشتهاش حرف بزنم.
وی گفت: بیش از یک صفحه از صحبتهایم باقی نمانده است و تامل کنید و گوش دهید. وی مجددا حرفهای ربیعی را نقل قول کرد.
کوچکزاده ادامه داد: آقای ربیعی میگوید وقتی نیروها میبینند جوانیشان را برای نظام گذاشتهاند، شهید دادهاند و همه جور فداکاری کردهاند، ولی ستادههایی که از نظام گرفتهاند، با ستادههای افراد بیهویتی که هیچچیز برای نظام ندادهاند، قابل مقایسه نیست، این باعث انفعال این جوانان و یا باعث اقدام آنها در جهت تخریب سیستم میشود.
این نماینده اصولگرای مجلس خطاب به پورمحمدی گفت: در کارنامه شما در دوران وزارت کشور و یا سازمان بازرسی نشانی از مقابله با بیعدالتی به عنوان ریشه افراط و پدیدهای که آقای رئیس جمهور به دنبال ریشهکنی آن است، چیزی یافت نمیشود.
وی افزود: از نظر من و به اعتقاد قلبیام بدنه آنهایی که در دوران مختلف با برگزیدن عناوین مختلف اعم از دوم خردادی، اصلاحطلب، سبز، کارگزار، فتنهگر و انحرافی دست به اعمال افراطی زدند، جزو همان برادران 98/2 درصدی ما بودند که از بیعدالتی حسب فطرتشان به تنگ آمده است.
کوچکزاده افزود: اگر میخواهید ریشه افراط کم شود، فتنه کور شود و اعتدال برقرار شود، عدالت را پیگیر شوید. این مهم با غیر باورمندان به عدالت به عنوان پیشنیاز کلیدی بقای نظام و یا افراطی که در کابینه مشاهده میشود، میسر نیست.
کوچکزاده در پایان به صحبتهای رئیس جمهور در روز عید فطر و همچنین بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد.
کوچکزاده در ادامه با اشاره به صحبتهای رئیسجمهور در روز عید فطر، گفت: آقای رئیسجمهور سخنان زیبایی در محضر رهبر انقلاب در روز عید فطر مطرح کردند. ایشان گفتند که هر آنچه گله داریم از انتخابات اخیر چه قبل و چه بعد آن را کنار بگذارید که این ماه، ماه رحمت است. ایشان ما را دعوت به بخشیدن کردند.
وی همچنین به صحبتهای مقام معظم رهبری در روز عید با مسئولان اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند حتی کسانی که در مقابل پروردگار با گستاخی حرف میزنند خدای متعال رحمت خود را شامل آنها هم میکند.
کوچکزاده افزود: رحمت واسع الهی در دست کسانی است که آن را بخواهند و بطلبند. مهم این است که هدایت الهی و رحمت الهی را بخواهیم و آن را بطلبیم، آن وقت به دست خواهد آمد.
وی افزود: شرط اجابت خداوند متعال که رحمةللعالمین است خواستن و طلبیدن است. امام(ره)هم میفرمایند نباید تحت تاثیر ترحمهای بیجا نسبت به دشمنان خدا و مخالفین و متخلفین نظام به گونهای تبلیغ کنیم که احکام خدا زیر سوال برود، تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست بیگانگان بیفتد و منافقین اسلام این مردم بیپناه را از بین ببرند و از اصول شرقی و غربی عدول نمیکنم و دست ایادی آمریکا را در تمامی زمینهها کوتاه میکنم.
عزیزی: "پورمحمدی"، حاشیهسازی و غوغاسالاری را به وظایف خود ترجیح نداده است
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: رها کردن سازمان بازرسی با آن عظمت و پذیرش مسئولیت در وزارت دادگستری نشان می دهد که انگیزه پورمحمدی از ورود به کابینه کسب قدرت نیست.
عبدالرضا عزیزی در موافقت با تصدی وزارت دادگستری توسط مصطفی پورمحمدی گفت: همه پیشینه اجرایی آقای پورمحمدی را میدانند و دوستان و دشمنان نظام کارآمدی و موفقیت وی را تصدیق میکنند، سابقه وی تمام دوره حیات انقلاب را در بر میگیرد و حضور او در این سالها یک لحظه هم در صحنه اجرایی خالی نبوده است.
وی اضافه کرد: دوستان آقای پورمحمدی را معتمد نظام و دشمنان کینهاش را به دل دارند، تواناییهای ایشان بیش از حوزه مسئولیت وزارت دادگستری است، ایشان از نوادگان آیتالله حائری یزدی استاد امام (ره) و بنیانگذار حوزه علمی است و تعلق خاطرش به آرمانهای امام (ره) و رهبری نیاز به اثبات ندارد به ویژه که سالها خدمت در دفتر رهبری تولی و تبری او را به خوبی آشکار کرده است.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میتوان پورمحمدی را معتمد نظام و شخص رهبری و حفیظ و امین انقلاب دانست یادآور شد: مسئولیتهای کلان آقای پورمحمدی ضمن احساس توانمندیهای وی بر معتمدبودنش تاکید دارد.
عزیزی ادامه داد: فعالیت توانفرضهای آقای پورمحمدی در بخش خارجی وزارت اطلاعات و سکانداری وزارت کشور او را در جایگاهی قرار داده که با اعتماد و پذیرش همراه بوده ضمن اینکه برخی از فعالیتهای وی مفتخر به تقدیر مقام معظم رهبری از ایشان شده است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص مراتب علمی وزیر پیشنهادی دادگستری نیز گفت: معمولا سوابق علمی وی زیر پوشش سابقه اجرایی مخفی مانده است، شروع به تحصیل علوم دینی در جوانی و پیگیری آن در سالهای فعالیت اجرایی، تدریس و حضور در محفل فقهی و اصولی آیت الله آقا مجتبی تهرانی از جمله مراتب علمی آقای پورمحمدی است.
وی همچنین اضافه کرد: حضور پورمحمدی در میدان مدیریت و اجرا محدود به انجام امور معمولی نبوده است و تمایل او به ساختارسازی، کارشناسمحوری و توجه به طراحی و برنامهریزی از مهمترین ویژگیهای مدیریت او است ضمن اینکه همکاران و مدیران گماشته او در وزارت اطلاعات کشور و سازمان بازرسی تایید میکنند که حضور او در بدنه اجرایی او را از واقعیات در بدنه اجتماعی غافل نکرده است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: آقای پورمحمدی به دلیل نوع مناسباتی که داشته حجم عظیمی از اطلاعات را دارد که از آنها نگهبانی کرده و اوج تحمل و پایداریاش از نظام اسلامی را نشان داده است.
وی با بیان اینکه وجود مدیران بیحاشیه و عاقل بزرگترین خواسته نظام و رهبری است، تاکید کرد: برای تصدی وزارت دادگستری که رسالتش حفظ حقوق فردی و اجتماعی و نگرانی برای اجرای عدالت است چه کسی بهتر از آقای پورمحمدی است که حاشیهسازی و غوغاسالاری را به وظایف خود ترجیح نداده است.
عزیزی مهمترین دغدغه و نگرانی مجلس را توجه به قانون توصیف کرد و گفت: برخی بی قانونیها و سرپیچیها را که مجلس در برابر آن موضع گرفت را از یاد نبردهایم. کانون فعالیتهای آقای پورمحمدی در سازمان بازرسی پاسداشت قانون و توصیه به قانونگرایی، تاکید بر شفافیت، پاسخگویی، مبارزه با فساد و نظارت دستگاهها بر خود بوده است و نمایندگان نیز از مدیران مطالبهای جز این ندارند.
این نماینده اصولگرای مجلس وزیر پیشنهادی دادگستری را مدیری پیگیر، بسترساز و ایدهآفرین توصیف و خاطرنشان کرد: اندیشیدن به کار و ناآرامی برای انجام وظیفه در مرام و منش آقای پورمحمدی او را مصداق کلام رهبری کرده است ما در وضع فعلی داخلی و خارجی کشور به مدیرانی نیاز داریم کم بیش از هر چیز به کار فکر کنند و در انجام کارشان جسارت به خرج دهند.
نماینده با بیان اینکه پورمحمدی با توجه به سابقه وزارت کشور در مسئولیت وزارت دادگستری نیز موفق خواهد بود گفت: رها کردن سازمان بازرسی با آن عظمت و پذیرش انجام وظیفه در وزارت دادگستری نشان میدهد که انگیزه او در حضور در این میدان کسب قدرت نیست.
عزیزی در پایان ابراز امیدواری کرد که نمایندگان با رای بالا به شایستگیهای مصطفی پورمحمدی اعتماد کنند و باب تازهای را در تعامل با مجلس و دولت باز کنند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری، به اظهارات مهدی کوچکزاده در مخالفت با وی اشاره کرد و گفت: چرا این حماسه سیاسی بزرگ که مورد نظر مقام عظمای ولایت بوده را با حرفهایتان به کام ملت ایران تلخ میکنید. این حرفها را باید زمانی میزدید که خاوری دزد سه میلیارد دلار را از این مملکت دزدی کرد اما هیچ حرفی نزدید.
وی افزود: در هشت سال گذشته دولت 600 میلیارد دلار نفت فروخت و 12 سال است که دو میلیارد دلار سهم خانواده شهدا و ایثارگران داده نشده اما یک نفر نیامده از اینها دفاع کند. وقتی هم که خاوری سه میلیارد دلار را برد هیچ اتفاقی نیفتاد. ما انتظار داشتیم از خانواده و حق شهدا دفاع میکردید.
نماینده مردم شیروان در مجلس با بیان اینکه کوچکزاده در زمان مخالفت با وزیر دادگستری علیه علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار صحبت کرده، گفت: آقای کوچکزاده بر علیه وزیر تعاون که از رزمندگان دفاع مقدس و جانبازان هستند صحبت کردند در حالیکه باید برنامه وزیر پیشنهادی دادگستری را به نقد میکشیدند.
ابوترابی: حضور پورمحمدی در کابینه به ارتقای سطح تصمیمسازی در دولت کمک میکند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مصطفی پورمحمدی را از شایستهترین افراد برای وزارت دادگستری عنوان کرد.
حجتالاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (عصر چهارشنبه) گفت: یکایک همکاران به این حقیقت اذعان دارند که حجتالاسلام پورمحمدی به عنوان استاد حوزه و دانشگاه و یک مدیر کارآزموده با کولهباری از انباشتههای امنیتی و قضایی از شایستهترین افراد با شناخت نزدیک از دو حوزه مسئولیت اجرا و قضا برای وزارت دادگستری است.
وی افزود: بر اساس ماموریتهای موضوع فصل یازدهم قانون اساسی مسئولیت ایجاد، تقویت، هماهنگی و ارتباط دولت، وزارتخانهها و سایر دستگاههای اجرایی با قوه قضاییه در راستای کاهش عناوین مجرمانه و قضازدایی، ارائه خدمت به نظام دادرسی و قضایی کشور توسط دستگاههای اجرایی با هدف تضمین عدالت، گسترش نظام معاضدت و مشاورت قضایی و تبیین، تعمیق و ارتقای جایگاه و حیثیت نظام دادرسی به عهده وزیر دادگستری است.
این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد:بر اساس اصل 137 قانون اساسی هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رئیسجمهور و مجلس است و در اموری که به تصویب هیات وزیران میرسد مسئول اعمال دیگران است. پیام این اصل و بسیاری اصول دیگر این است که وزیر نه تنها در حوزه مسئولیت خویش بلکه در حوزه مسائل کلان کشور باید صاحبنظر باشد.
ابوترابی فرد با بیان اینکه حضور چهرههایی مثل پورمحمدی در دولت سطح تصمیمسازی را در این نهاد ارتقا میدهد، افزود: شخصیتی که بتواند در مسائل سیاسی و امنیتی با اشراف به این حوزه نظرات صحیح و روشن خود را برای ارتقا سطح تصمیم ابراز کند موجب ارتقای کارآیی دولت میشود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: از این منظر حضور وزرایی مثل آقایان چیتچیان، رحمانی فضلی، علوی و کسانی که علاوه بر تجارب طولانی مدیریتی، صاحبنظرند را نیز در ارتقای سطح تصمیمسازی در دولت مغتنم میدانم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ، در ادامه رای اعتماد نمایندگان را در این راستا موجب افزایش کارایی دستگاه اجرایی عنوان کرد.
وی با آرزوی توفیق برای حسن روحانی و دولت تدبیر عمومی گفت: امیدواریم در این مقطع حساس از تاریخ اسلامی شاهد عالیترین سطح تعامل و همکاری قوای سهگانه به ویژه دولت و مجلس در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی و آرمانهای امام بزرگوار که در کلام، سخن و منش رهبر معظم و عالیقدر انقلاب تجلی یافته، باشیم.
بخشایش: باوجودیکه پورمحمدی رای اعتماد میگیرد، با او مخالفم
ماینده مردم اردستان با طرح پرسشهایی خطاب به وزیر پیشنهادی دادگستری وی را فردی ناآرام دانست.
احمد بخشایش در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: سازمان بازرسی یا وزارت تشریفاتی دادگستری، کدام یک بهتر است؟دلیل اینکه تصمیم گرفتید از سازمان بازرسی به وزارت کشور بروید چیست توضیح دهید؟
وی افزود: ظاهرا ایشان فرد ناآرامی است. ایشان در دولت احمدینژاد در قلب این دولت یعنی وزارت کشور مسئولیت داشتند ولی از این دولت خارج شده و به سازمان بازرسی کل کشور رفتند. حالا نیز از این سازمان به دولت روحانی آمده است. آیا این وزارتخانه راحتتر از سازمان بازرسی کل کشور است؟
وی قدرت را زاینده فساد دانست و افزود: اندیشمندان برای مهار فساد قدرت را مهار میکنند. کشورها و مکاتب نیز مهار قدرت را دنبال میکنند اما عدهای هم معتقدند ثروت فسادساز است بنابراین مهار ثروت را عامل مهار فساد میدانند.
وی فلسفه وجودی سازمان بازرسی کل کشور را مهار فساد در ایران دانست و افزود: عملکرد مدیریتی این سازمان در چهارسال گذشته سوالاتی را در ذهن بنده و مردم ایجاد کرده است.
به گفته وی، معاونت اجرایی مجلس شورای اسلامی طی قراردادی به مبلغ دو میلیارد تومان با سازمان بازرسی کل کشور قراردادی را منعقد کرد که پس از دریافت 500 میلیون تومان توسط این سازمان کارها رها شد. سوال اینجاست که چرا اصلا سازمان بازرسی کل کشور که مسئول نظارت بر دستگاهها است با مجلس قرارداد بسته است مگر نباید بیطرفی خود را در مسائل کشور حفظ کند. آیا این قراردادها موجب خروج از جایگاه انصاف و عدالت سازمان بازرسی کل کشور نشده است؟
وی با استناد به اصل 160 قانون اساسی وزارت دادگستری را وزارتی تشریفاتی دانست و افزود: وظایف وزارت دادگستری در اصل 160 قانون اساسی در حد یکی دو جمله تعیین شده است. این وزارتخانه چه چیز بهتری نسبت به سازمان بازرسی کل کشور دارد که آقای پورمحمدی تصمیم گرفتند به آنجا بروند؟
وی افزود: رئیس قوه قضاییه حجتالاسلام بنایی را به عنوان رابط مالی این قوه تعیین کردند بنابراین وزیر دادگستری که در قانون این اجازه به او داده شده است که نهایتا درامور مالی قوه قضاییه نیز میتواند دخالت داشته باشد عملا با حضورحجتالاسلام بنایی مسئولیت جدیدی نخواهد داشت.
بخشایش برنامه وزیر پیشنهادی دادگستری را فاقد محتوا دانست و افزود: برنامههای آقای پورمحمدی صرفا «حرافی» است لااقل به افراد بالادستی و به سخنان بزرگان جهان نگاهی میکردید و سخنان خود را منطبق با آن مکتوب مینمودید. آدمی که میگوید استاد حوزه و دانشگاه است لااقل اسناد بالادستی را نگاهی میانداخت.
نماینده مردم اردستان با طرح ادعاهایی خاطرنشان کرد: زمان مسئولیت آقای پورمحمدی در وزارت کشور ایشان 20 میلیادر تومان از بودجه این شرکت برداشت و به شرکت تعاونی کارکنان وزارت کشور داد ولی هنوز این مبلغ به حساب وزارت کشور بازنگشته و پرونده آن تشکیل شده است که آقای پورمحمدی خودش باید جواب دهد.
وی افزود: در زمان مسئولیت پورمحمدی به معاون مالی خود دستور میدهد که 500 میلیون تومان به دفتر ایبشان پرداخت شود و معاونت مالی نیز این مبلغ را به (مسعود ن)میدهد که ایشان هم چند وقتی است مرحوم شده ولی این مبلغ بازپرداخت نشده است.
بخشایش تصریح کرد:علاوه بر این مبالغ 10میلیارد تومان هم به (کاووس س) که یک برجساز است پرداخت شده است پرونده این موضوع در دادسرای دولت نیز تشکیل و شاکی آن نیز وزارت اطلاعات است ولی قاضی این پرونده که مردی شریف است و در عین حال نماینده مجلس هم است این پرونده را به جای دیگری ارجاع داد که معلوم نیست چه شد.
وی با بیان اینکه چرا در امور قوه قضاییه نفوذ میکنید، گفت: بخشهایی از نامه رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات خطاب به پورمحمدی رئیس ستاد سوخت کشور را برایتان میخوانم. در این نامه آمده است شرکت پرسان که وجود خارجی ندارد و البته ممکن است تا این لحظه تشکیل شده باشد در قراردادی مشارکت داده میشود که ارزش آن 4میلیارد دلار و یک میلیارد تومان برای انعقاد خرید 6500 دستگاه اتوبوس انجام شد. پورمحمدی 500 اتوبوس از شرکت بوتانگ چین به این شرکت واگذار میکند.
بخشایش درادعایی دیگر افزود: آقای پورمحمدی چکاره بوده است که با شرکت چینی چینچن با وزارت کشور برای طراحی و ساخت هتل و تامین اتوبوس به ارزش 3.5 میلیارددلار قرارداد میبندد؛ سوالم از آقای پورمحمدی این است که مگر فقط دولتها اجازه ندارند با دولتهای خارجی آن هم از طریق شرکتهای خصوصی قرارداد ببندند، پس این اقدام شما چه ارتباطی با وزارت کشور داشت و اصلا چرا پذیرفتید که در صورت ایجاد مشکل دراین قرارداد دادگاه زوریخ سوئیس در مورد آن حکم کند.
وی در پایان گفت: با وجود آنکه ایشان ممکن است از مجلس رای اعتماد بگیرد ولی بنده با ایشان مخالفم.
زارع: پورمحمدی دایرةالمعارف مبارزه با فساد است
رحیم زارع در صحن علنی نوبت عصر امروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی دادگستری که وقت خود را با بهمئی نماینده رامهرمز برای دفاع تقسیم کرده بود گفت: در بخشی از صحبتهای مخالفان از مبحثی در مورد قراردادی که با مجلس به مبلغ 2 میلیارد تومان بسته شده سخن به میان آمد که لازم میدانم توضیح دهم.
وی افزود: بنده به عنوان سردادرس و در رکاب آقای پورمحمدی از هفت سالی که در سازمان بازرسی کل کشور بودند، 4سال در این سازمان مشغول بودم، مجلس مصوبهای به تصویب رساند که به دلیل نداشتن وقت از سوی نمایندگان تنقیح قوانین کشور توسط سازمان بازرسی انجام شود آن هم به این دلیل که کارشناسان این سازمان بر روی قوانین کشور مسلط بودند.
این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: در آن زمان دو میلیارد تومان با امضای آقای ابوترابی نیز برای تنقیح قوانین کشور به سازمان بازرسی داده شد، میتوان نتیجه گرفت که باید از ظرفیت دستگاه نظارتی که مسلط به قوانین است استفاده کنیم.
زارع خاطر نشان کرد: در مورد مبلغ 20 میلیارد و 10 میلیارد تومانی نیز که مخالف محترم مطرح کرد، موقعی که در سازمان بازرسی بودم در مورد آقای پورمحمدی تردید داشتم ولی وقتی داشتم مدیریتی روی کار میآید که به نشاط و تحقق و پیشرفت اعتقاد دارد خوشحال شدم.
وی افزود: این 20 میلیارد تومان برای زمینی است که برای کارکنان وزارت کشور و تعاونی آنها داده شده است آیا این اختلاف است؟ چرا تهمتهایی که در دادگاه اثبات نشده است را روبروی مردم ایران و پخش مستقیم تلویزیون مطرح میکنیم.
زارع افزود: در مورد مبلغ 10 میلیارد تومان نیز باید گفت که همه نمایندگان به شهرداریهای حوزههای انتخابیه خود برای ارتقای وضعیت حمل و نقل عمومی مراجعه میکنیم، حال آقای پورمحمدی از بودجه ده میلیارد تومان را برای خرید اتوبوس داده است این پول که در جیب خودشان نرفته است.
این نماینده اصولگرای مجلس در واکنش به بخش دیگری از صحبتهای یکی ازمخالفین مبنی بر این که افراطیگری در دوران مسوولیت آقای پورمحمدی رخ داده است گفت: افرادی که این موارد را مطرح میکنند، خودشان بحث افراطیگری را در سالهای 76 و 84 با یکدیگر مقایسه کنند.
وی افزود: در سالهای اخیر معاون وزیری که منزلش در یاغچیآباد بود در دولت گذشته و یک شبه ویلای چند هزار متری در نیاوران خرید، آیا اینها اختلاس نیست؟
وی افزود: از نمایندگان درخواست دارم که کارهای انجام شده در دوران وزارت اطلاعات پورمحمدی را با بعد از آن مقایسه کنند، ماشینهایی که با ارز مرجع وارد شدند به چه معناست؟ آیا شما تاریخ به وجود آمدن ابرثروتمندها را مطالعه کردهاید؟
وی گفت: پورمحمدی فردی است که در هرجا و هرکجایی که بوده دایرةالمعارف مبارزه با فساد بوده به طوریکه بعد از انکه آقای پورمحمدی برای وزارت دادگستری معرفی شد همه رسانههای بیگانه مخالفت کردند که این نشان میدهد ایشان دوست نظام و سرباز ولایت است که اکنون هزینه فساد را میدهد.
این نماینده اصولگرای مجلس خاطر نشان کرد: اولین کسی که چند ماه قبل از برملا شدن پرونده سه هزار میلیارد تومانی این اختلاس را هشدار داد آقای پورمحمدی بود ایشان در اسفندماه 89 جلوی پذیرهنویسی بانک آریا را گرفت الان آن سه هزار میلیارد تومان به اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان تبدیل شده است برای مقایسه ما در سه دوازدهم بودجه امسال 6 هزار میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی اختصاص دادیم که حتی یک ریال آن نیز محقق نشد.
زارع ادامه داد: با این وجود اکنون دولتمردی که در پرونده بیمه ایران اختلاس کرده است مصاحبه میکند و به روزنامهها خوراک میدهد آن هم علیه این شخصیتی که همه انگلیسیها و صهیونیستها مخالف حضور او در کابینه هستند. آن آقا خودش بگوید که پول بیمه بین چه کسانی تقسیم شد.
وی با بیان اینکه پورمحمدی اقدامات بزرگی برای مبارزه با فساد انجام داده است یکی از این نمونهها را موضوع پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومان عنوان کرد.
زارع افزود: مدیری بود که در مناطق ازاد 100 میلیون تومان به هیات مدیره پاداش داد که در مقابل اقدام دستگاه نظارتی برای مقابله با این اقدام گفت که پدرم پول دارد و چک میدهد، باید بدانید که این اقدامات در کدام دولت شده است که ما حالا سنگ آن دولت را به سینه میزنیم.
وی با تاکید براینکه شمشیر عدالت زهرآگین و مبارزه با فساد پرهزینه است گفت: آقای پورمحمدی تاوان مبارزه با فساد را الان میدهد مطمئنا رانتخواران و مفسدان داخلی نیزاز پورمحمدی دلچرکین هستند و از نام او هراسانند چون دستان آنها از بیتالمال کوتاه شده و امروز برای انتقامجویی همدست بیگانگان هستند.
این نماینده اصولگرای گفت: در این بین برخی با دروغ، تزویر و نفاق برای دیگران آتش تهیه میکنند، آنها برای تطهیر خود ر اهی جز زیر سوال بردن عملکرد پورمحمدی را ندارند، آنها به زیرکی دریافتند که برای گریز از چنگال عدالت باید عدالت قاضی را زیر سوال ببرند و راه دیگری ندارند.
نماینده آباده اضافه کرد: آنها میدانند که حضور پورمحمدی در کابینه آقای روحانی امید موفقیت را در دولت تدبیر و امید بیشتر خواهد کرد و حضور او باعث میشود که راه و دراز دستیهایشان در بیتالمال بسته شود.
وی گفت: پروندهسازان حرفهای بدانند که پروند هسازیهایشان راه به جایی نمیبرد، چون موجی که به کمک آنها در رسانههای بیگانه برعلیه این سرباز فداکار انقلاب راهافتاده است راه به جایی نخواهد برد.
به گزارش ایسنا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه کابینه آقای روحانی بهتر است از ظرفیت آقای پورمحمدی برای رفع تمامی آسیبها و چالشها استفاده کند گفت: آقای پورمحمدی وزن کابینه را بالا برد.
وی گفت که پورمحمدی برنامههایی در جهت عدالت، حقوق شهروندی، استفاده از تمام ظرفیتهای دادگستری و افزایش ارتباط تعامل دولت و مجلس و پاسخگویی سازمان تعزیرات حکومتی را دارد.